شیوع بیماری سوختگی زغالی بلوط در عرصه پارک جنگلی شهید زارع ساری\
  • امین وطن دوست، کارشناس ارشد گیاهپزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری خبر داد:

شیوع بیماری سوختگی زغالی بلوط در عرصه پارک جنگلی شهید زارع ساری

  • کد خبر: 214334
  • چاپ
  • انتشار: 23 مهر 1397 - 11:15

استنادنیوز؛امین وطن دوست، کارشناس ارشد گیاهپزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران از شیوع بیماری سوختگی زغالی بلوط در عرصه پارک جنگلی شهید زارع ساری خبر داد

به گزارش روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری، مهندس امین وطن دوست کارشناس ارشد گیه پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری، گفت: بر اساس بازدید به عمل آمده از عرصه پارک جنگلی شهید زارع ساری مشاهده گردید تعداد زیادی از درختان بلوط پژمرده و در حال خشکیدن می باشند. در ابتدا علائم مشاهده شده نشان از بیماری سوختگی زغالی بلوط بوده لذا به منظور تشخیص قطعی بیماری نمونه از بافت درختان آلوده تهیه و به موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور ارسال گردید و در نهایت موسسه مذکور طی نامه شماره 245/4788-11/7/97 اعلام که بر اساس بررسی های آزمایشگاهی بیماری قارچی سوختگی زغالی بلوط تأیید نموده است. Biscogniciaxia mediteraneaبا نام علمی

امین وطن دوست اظهار کرد: این قارچ از خانواده xylariaceaeو یک آسکومیست است. این بیماری در سال 90-89 برای اولین باردر ایران توسط خانم میرابوالفتحی و همکاران در جنگل های استان گلستان بر روی شاه بلوط ها گونهQuercus castaneifoliaگزارش شده است. بیماری به صورت پژمردگی شاخ و برگ ها و خروج شیرابه های سیاه رنگ از داخل تنه می باشد. به مرور زمان شیرابه افزایش یافته و حالت زغالی شکل در روی تنه و سیاه شدن در زیر پوست قابل رویت است و در نهایت منجر به مرگ کامل درخت می شود. عامل بیماری دارای فاز اندوفیتی طولانی بوده و تا زمانی که درخت تحت تاثیر تنش واقع نشود، به فرم مهاجر و بیماری زا تبدیل نمی شود.تنش خشکی و دمای بالا به عنوان دو فاکتور عمده شناخته شده در شیوع این بیماری در اغلب نقاط دنیا به شمار می روند. این بیماری علاوه بر بلوط، درختان ممرز و آزاد را هم می تواند مورد حمله قرار دهد.

کارشناس ارشد گیاه پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری اضافه کرد: رشد داخلی قارچ در پوست میزبان های تحت تنش ، او را قادر به آلوده سازی و گسترش در میزبان می سازد .مطالعات معدودی در محیط آزمایشگاهی برای کنترل بیولوژیک این بیماری انجام شده ، اما در سطح جنگل هنوز روشی موثر گزارش نشده است. بر اساس دستورالعمل تهیه شده کمیته تخصصی گیاهپزشکی سازمان جنگل ها می توان بر حسب مناطق و شدت بیماری، روش های مختلف شامل عملیات پرورشی ،آبخیزداری، جلوگیری از فشردگی خاک در پارک های جنگلی و... برای پیشگیری و جلوگیری از شدت بیماری مورد استفاده قرار بگیرد.

ایشان ضمن بیان این مطلب که، کارشناسان کمیته تخصصی گیاهپزشکی سازمان متبوع در تاریخ17/7/97 دیداری با مدیرکل و معاونت حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری داشتند، بیان کرد: کارشناسان کمیته تخصصی گیاه پزشکی سازمان از وضعیت بیماری در پارک جنگلی شهید زارع بازدید میدانی نیز به عمل آوردند.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار