آخرین آمار از عقب‌نشینی اوپک/ چاقوی دولبه افزایش تولید شیل\

آخرین آمار از عقب‌نشینی اوپک/ چاقوی دولبه افزایش تولید شیل

  • کد خبر: 217484
  • چاپ
  • انتشار: 16 تیر 1398 - 07:02

استنادنیوز؛ آخرین گزارش ها از افت تولید اوپک به کمترین میزان از سال ۲۰۱۴ خبر می دهد که البته در برابر کوتاه آمدن های اوپک، نفت شیل جایگزین کسری تولید شده و این موضوع مانع از افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی می شود.

مطابق با جدیدترین آمارهای منتشر شده از سوی بزرگترین گروه تولید کنندگان نفت، میزان تولید اوپک در ماه گذشته میلادی بازهم روندی نزولی را طی کرد. بنابر گزارش روییترز تولید اوپک در ماه ژوئن (خردادماه) 170 هزار بشکه در روز کاهش یافت و به کمتر از 30 میلیون بشکه در روز رسید که کمترین میزان تولید ماهانه اوپک از ماه آوریل سال 2014 میلادی (فروردین ماه سال93)  به شمار می رود.

از این رو در ماه ژوئن، اوپک 29 میلیون و 600 هزار بشکه در روز نفت تولید کرده که در مقایسه با ماه مه 170 هزار بشکه کاهش داشته و به کمترین میزان از آوریل 2014 رسیده است. ¬ بر اساس اعلام این منبع و با توجه به کاهش تولید نفت در کشورهای عراق‌، کویت و آنگولا ، یازده کشور عضو اوپک سهمینه بندی تعیین شده خود را از ابتدای سال جاری میلادی اجرایی شده است تا سقف 156 درصد بیشتر از ماه مه رعایت کردند. همچنین کشورهای ایران،‌ ونزوئلا و لیبی نیز که از این کاهش تولید معاف بودند‌‌، نفت کمتری تولید کردند.

از سوی دیگر اما آمارهای سازمان انرژی ایالات متحده امریکا نشان می دهد که تولید نفت و میعانات آمریکا در ماه آوریل به رکورد ۱۲.۱۶ میلیون بشکه در روز صعود کرد که ۱.۶۹ میلیون بشکه در روز (۱۶ درصد) در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

از این رو به نظر می رسد هرچه اوپک و متحدانش برای کاهش تولید و افزایش قیمت نفت تلاش می کنند، شیل آمریکا جایگزین این کاهش تولید شده و مجال صعود قیمت نفت به محدوده 70 دلار را نمی دهد. کارشناسان معتقدند این رفتار اوپک و متحدانش تاثیر بلند مدت بر تقویت قیمت ها در بازار نفت نخواهد داشت و تنها جذابیت برای نفت شیل را افزایش می دهد.

از سوی دیگر در این گزارش آمده است مجموع تولید نفت و میعانات آمریکا در مدت سه ماه از فوریه تا آوریل سال ۲۰۱۹ بر مبنای سالانه تنها ۱.۵۲ میلیون بشکه در روز رشد کرد که در مقایسه با نرخ رشد ۱.۹۷ میلیون بشکه در روز در فاصله اوت تا اکتبر سال ۲۰۱۸ کمتر بود.

از این رو تولید نفت شیل آمریکا، در فاصله ماه‌های فوریه تا آوریل سال ۲۰۱۹ تنها ۱.۳۴ میلیون بشکه در روز رشد کرد که با افت نسبت به نرخ رشد مدت مشابه سال قبل روبرو بوده است. به عقیده کارشناسان، مهمترین دلیل این افت را می توان نبود چشم انداز روشن نسبت به افزایش قیمت نفت تا پایان سال جاری میلادی لحاظ کرد. چراکه قیمت های پایین نفت، توجیه اقتصادی سرمایه گذاری در بخش پُرهزینه نفت شیل آمریکا را از بین می برد.

همچنین طبق آمارهای منتشر شده از سوی بیکرهیوز، شمار دکل های حفاری نفت ۱۱ درصد از ماه نوامبر کاهش پیدا کرده و  در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۸ درصد افت داشته است.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار